Samoocena dziecka - źródła i komunikaty weryfikujące
Samoocena dziecka – źródła i komunikaty weryfikujące
Self-concept of the child versus verification messages and their sources
ALEKSANDRA JĘDRZEJEWSKA
DOI: http://dx.doi.org/10.21784/ZC.2016.005
ISSN: 1896-4087
Streszczenie:
W artykule zwrócono uwagę na źródła i mechanizmy kształtowania się samooceny dziecka. Usłyszane komunikaty oceniające od osób znaczących, zarówno ich treść jak i forma, przyczyniają się do kreacji wewnętrznego obrazu siebie i świata. Badanie samooceny na poziomie jawnym, świadomym jest obarczone istotnym błędem, dlatego warto poszukiwać sposobów weryfikacji poziomu samozadowolenia w sposób ukryty, poprzez pytania „nie wprost”.
Abstract:
The article points out the sources and mechanisms of the child’s self-concept formation. Evaluation messages heard from important people, both their content and form, contribute to the creation of an internal image of oneself and the world. Examining self-concept on a conscious level, is subject to significant error; therefore, it is worth looking for ways of verifying the level of complacency in a hidden manner, through “indirect” questions.
Słowa kluczowe:
samoocena dziecka, poczucie wartości, styl wyjaśniania
Keywords:
child’s self-concept, self-esteem, style of explanation
Pełny tekst:
PDF 144-161
Bibliografia:
Appelt K., Wiek szkolny. Jak rozpoznać potencjał dziecka?, [w:] Psychologiczne portrety człowieka, A. I. Brzezińska (red.), GWP, Gdańsk 2005.
Fortuna P., Pozytywna psychologia porażki, GWP, Sopot 2012.
Juul J., Twoje kompetentne dziecko, Wydawnictwo MiND, Podkowa Leśna 2011.
Kofta M., Doliński D., Poznawcze podejście do osobowości, [w:] Psychologia. Podręcznik akademicki, J. Strelau (red.), GWP, Gdańsk 2004
Kołodziejczyk A., Późne dzieciństwo - młodszy wiek szkolny, [w:] Psychologia rozwoju człowieka, J. Trempała (red.), PWN, Warszawa 201.
Oleś P. K., Wprowadzenie do psychologii osobowości, seria „Wykłady z Psychologii”, tom 11, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2003.
Pervin L. A., Psychologia osobowości, GWP, Gdańsk 2002.
Porębiak M. I., Samoocena jawna i utajona: model dwuskładnikowy, „Nowiny Psychologiczne” 2005, nr 2.
Rudkowska G., Samooceny a oceny rówieśników dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, „Psychologia Rozwojowa” 2005, t. 10, nr 2.
Schaffer H. R., Psychologia dziecka, PWN, Warszawa 2005.
Seligman M. E. P., Optymizmu można się nauczyć, Wyd. Media Rodzina, Poznań 1993.
Seligman M. E. P., W małym ciele duży zuch, Wyd. Helion, Gliwice 2010.
Stefańska-Klar R., Późne dzieciństwo. Młodszy wiek szkolny, [w:] Psychologia rozwoju człowieka, B. Harwas-Napierała, J. Trempała (red.), PWN, Warszawa 2010.